tisdag 2 februari 2010

GAIS en bubbla som spricker?

Har under de senaste åren följt vad som händer inom bandyn på västkusten trots att min egen tillhörighet ligger i småland.
Bandyn har verkligen gått framåt i den regionen, Kungälv är i elitserien, Ale/Surte har egen hall och GAIS har skaffat sig en bandybana på heden mitt i centrala Göteborg.
I Kungälvs fall verkar det som att kvalet är vigt åt laget, men vilka kommer man att få möta? Som det ser ut just nu är det fyra lag som slåss om de två översta platserna i den södra allsvenskan och lagen är som bekant Boltic, Gripen, Ale/Surte & GAIS.
Ett av lagen kommer gå upp direkt och tvåan får då kvala. Men och det är ett MEN med stora bokstäver, har lagen den ekonomi och organisation som krävs för att spela på en högre nivå?

Boltic har sanerat sin ekonomi rejält med hjälp från näringslivet och är på väg åt rätt håll, men har helt klart en bit kvar trots allt. Hur organisationen är uppbyggd har jag lite svårare att bedöma, men en tränare som Saikoff och en fystränare som Karlsson är lovande inför framtiden.

Gripen säger själva att man varken har ekonomi eller material för att ta steget upp i år. Där vill man vänta några säsonger till och det gör man klokt i. Kan inte vara kul att åka jojo mellan två serier gång efter annan. men en sak som är positiv för föreningen är att nya hallen nu står färdig och att man slipper att åka till Surte på försäsongen för att träna på stor plan.

Ale/Surte då? Ja föreningen är faktiskt svårbedömd enligt min mening. Man har ett väldigt bra lag på papperet men har inte fått till det på planen ändå den här säsongen. Unge och orutinerade Urban Aheinen som tränare kanske inte har varit ett så lyckat drag trots att Nöne verkar ha handplockat honom. Fysen är det i alla fall inget fel på, då Peter Ward som är erkänt duktig kört skiten ur killarna under försäsongen.
Om vi sen tittar på ekonomin så är den nog inte världens bästa, men klubben har sen i somras fått en ny ordförande som sakta men säkert verkar få ordning på torpet.
Jag vet att man hade problem att betala ut löner under förra säsongen, men det verkar nu som sagt vara åtgärdat och jag hoppas att detta gäng snart kan vara i elitserien igen då det är ett klassiskt lag även om man aldrig nått längre än semifinal i början på åttiotalet då man blev utslagna av just Boltic.

Sist men inte minst har vi "nya" laget GAIS som för några år sedan tog över SK Höjdens a-lag och plats i seriesystemet. Idag ligger man i toppen av allsvenskan och det är inte omöjligt att man kan klara av att ta sig upp i elitserien.
Föreningen förfogar över ett väldigt ungt och intressant spelarmaterial samt en sjukt bra lagledning i Nordin & Hultqvist i spetsen. Men kanske man måste skaffa sig lite mer rutin bland spelarna, det är en sak att vara bra i allsvenskan och en helt annan i elitserien. Se bara på Kungälv som var helt överlägsna det året de gick upp men trots detta harvar i botten på högsta serien.
Men det är nu jag vill höja ett varningens finger. Föreningen har utöver tränarna inte på långa vägar en organisation värt namnet GAIS.
Ekonomi har man javisst, men för hur länge?
Jag har via svt-play hängt med lite i turerna om vad som hänt runt hedens isbana och hur man på ett antal konstiga sätt fått göteborgs kommun att ge "bidrag" till föreningen som inga andra föreningar är i närheten av.
Så frågan är, vad händer när väl kommunen får kalla kårar och inte längre vill vara med och stötta laget på samma sätt, spricker bubblan då?
Jag har en magkänsla av att det kan bli samma svåra ekonomiska problem för GAIS som för Hammarby under de sista åren. För bandyns skull på västkusten hoppas jag dock att allt kommer att gå bra.
Ytterligare en sak jag vill ta upp med GAIS organisation är deras webmaster, Svante Ramström.
På de flesta lags gästböcker får man lov att skriva både positiva och negativa saker om vad man tycker kring en förening. Men detta gäller tydligen inte på deras hemsida. Skulle någon på något sätt kritisera någonting så kommer denna man genast fram och raderar inläggen utan någon som helst pardon.
Har läst ett antal inlägg som varit kritiska för att en stund senare vara bortplockade. Hur kan man bete sig på det sättet mot supportrar som inget annat vill än att få fram sina åsikter? Jag är glad att denna nya blogg kommit fram, då jag kan få säga mitt hjärtas mening utan att bli censurerad.

Hur slutar den södra allsvenskan då? Jag kan inte tippa utgången faktiskt då alla topplagen skall möta varandra nu i slutomgångarna. En sak är nog säger ändå, svårast spelschema har nog Surte som skall möta de övriga på bortaplan.

Over and out

/Bandyfrälst

25 kommentarer:

Anonym sa...

haha smålänning? Yeah visst... Den här skribenten är från Surte.

Och har ingen som helst insyn i föreningarna märker man. Möjligtvis Ale-Surte.

Sen en liten anmärkning. Visst är GAIS avtal fördelaktigt med kommunen. Men vilken klubb skulle inte gå med på det? Folk som inte gillar bandy är säkert arga på Göran Johansson men det som GAIS bandy i så fall gjort fel är bemötandet mot de andra föreningarna på Heden. Vilket klubb tackar nej till driftstöd?

Inte som i Ale där man inte körde med öppna kort vilket tillslut tvingade sossarna att gå in och rädda allt från en kornkurrs i kölvattnet av hallbygget som var ett mumbojumbo projekt där många skattebetalare i Ale kommun blev rejält blåsta.

/// BLIXTEN

Anonym sa...

Håller med skribenten, bubblan gais kommer spricka och gå till botten.

Anonym sa...

Jag är inte från surte. Har levt hela mitt liv i de småländska skogarna. Har vetlanda som mitt favoritlag. Att ge surtefansen skulden visar på hur rätt jag verkar ha om er gaisare. Försöker ge skit till andra för att skydda er själva. Pinsamt! /Skribenten.

Anonym sa...

Ha ha ha, svante ramström den största idioten i hela gais.

Anonym sa...

Ok Skribenten. Oavsett om du är från småland är det jag skriver ritkigt. GAIS har spelat med öppna kort och haft fördelen av en vädligt givmild kommun. Surte mörkade, socialdemokraterna fick rädda föreningen och Ale Arena. Var ligger felet i det påståendet. GAIS kan mycket väl spricka. Publiken har inte anslutit i den mån som man nog hoppades i bara tack vare namnet. Men du verkar onekligen ha sympatier för Surte eftersom att du beskriver kritiken mot Surtes hanterande av Ale Arena som "kasta skit för att skydda sig själv".

Om vi bortser från bandyn vill jag ställa en fråga. Vilken klubb av GAIS eller Surte anser du handlat mest korrekt angående anläggandet av sina arenor? Gärna en motivering också.

Min är att GAIS inte gjorde något fel, utan det var snarare komunen gällande Heden.

Angående Ale Arnea, gjorde Surte fel vilket kommunen fick städa upp.

/BLIXTEN

Anonym sa...

Surte kanske inte heller har haft rent mjöl i påsen. Men det är inget jag har jättekoll på. Oavsett så kan en då fundera över varför er ordförande satt och pratade osanning till reportern från svt? Sen har jag inga sympatier för surte mer än att de har gula tröjor precis som vetlanda. /Skribenten

Anonym sa...

En analys/teori som får en att bli generad...

Är det inte något märkligt att en "smålänning" skriver första inlägget på en blogg vars inlägg bara handlar om bandyn i Väst. Ännu märkligare är det att det är ett negativt inlägg om Gais. Snäppet märkligare är att den enda länken jag hittat på de vanliga bandysidorna är postad av surte webbmaster. Vilket får en att fundera ännu mer när smålandskribenten verkade ta illa upp när Ale Surtes kritiserades. lägg också till att smålands skribenten använder formuleringar kring Surte som ett klassikgt bandylag, det vore kul om dom gick upp osv... Visst Surte kanske är klassiskt men i jämförelse med Boltic ingenting! "Smålänningen" skriver också att han vet att Surte hade problem att betala ut skulder förre året men att det verkar ordnat nu"...


Alla förstår att "smålänningen" i själva verket är en surtesupporter och är samma person som startat upp bloggen. Teorin stärks ut av att länken postades av Surtes webbmaster.

Och tas detta inlägg bort så är det ju ännu mer solklart. För jag betonar att det här är en teori. Jag skriver inte att det är så. Men själv är jag övertygad.

Anonym sa...

Då måste jag göra dig grymt besviken. Jag är inte den personen. Men det stämmer att jag såg länken på surtes gästbok när jag surfade runt. Varför det är enda stället kan jag inte svara på. Sen undrar jag vad du menar med att jag skulle ta illa upp för surte? Att jag som vetlandasupporter hellre vill ha surte i elitserien än boltic är inte svårt att förstå om man kan bandy. Vi i vetlanda och boltic har aldrig varit en bra kombination. Vad du har för agg mot surtes webmaster får du ta med honom och inte mig.

Stefan sa...

Nog för att jag kan ta skit om jag gjort något galet. Men nu har jag inte skrivit något alls.
Är det rätt att ge mig skit för att jag länkat hit?
Har du sådana problem med mig så möt mig istället nästa gång jag är i gbg och säg det som en man.

Anonym sa...

Det är väl ingen som sagt att det är du som är skribenten Stefan. Vill förtydliga det. Men att länken bara finns på ert plank och agget mot gais gör att jag tror det är en Surtesupporter och inte Vetlandasupporter.

Nej jag tror att det är en surte supporter som mailat dig i egenskap av webbmaster. En Vetlandabo som pratar om Surtes ekonomi, nya ordförande, fystränare och löneutbetalningar. Visst kan folk vara pålästa men att en smålänning har det intresset och kunskapen om Surte och samtidigt hysa agg mot grönsvart är för osannolikt för mig.

Tråkigt att du tog åt dig, jag förstår inte varför du gjorde det.

Stefan sa...

Vadå förstår inte? Du skrev ju för fan rakt upp och ned att du var absolut säker att det är jag som skrivit. Du är fan dum i huvudet. Skaffa dig ett liv, patetiska människa.

Anonym sa...

Är det ingen som märker att han som försvarar gays med näbbar och klor är svante ramström. Beklagligt svante att du måste ge dig på stefan för dina och er förenings tillkortakommanden.

Anonym sa...

"Alla förstår att "smålänningen" i själva verket är en surtesupporter och är samma person som startat upp bloggen. Teorin stärks ut av att länken postades av Surtes webbmaster."

Rakt upp och ner? Knappast.

Men jag tror fortfarande inte någon Vetlanda supporter vet vem Surtes nya ordförande är, att han tillträde i sommras, har ingående information om Surtes ekonomi, vet vem Peter Ward är, eller för den delen räknar upp att Surte spelade semifinal mot Boltic för snart 30 år sedan och dessutom hata gais?! Vetlandasupportrar har nog lite annat att tänka på.

Men skit samma. Denna blogg skulle vara ocensurerad och då är det väl ok för en Surtesupporter att utge sig att vara från Vetlanda, och för mig ok att spekulera om det verkligen stämmer.

BandyScenen sa...

Vi som
Skapat bloggen kommer från mellansverige. Vi vill på detta sätt tala om för dig gaisaren att surtes webmaster inte på något sätt har med den här bloggen att göra. Vi har sänt ut mail till i stort sett alla föreningar i elitserien och allsvenskan samt supporterklubbar. Vi skrev även ett förtydligande där vi talade om detta. Du misskrediterar oss genom dina ogrundade påståenden vilket vi ogillar. Vi har som sagt mailat ut vår bloggs existens. Men det har blivit ett fel på vårt konto hos hotmail. Vi fick ej sända mass utskick och därför verkar bara ett fåtal kommit fram. Vårt konto på hotmail har därför även blivit blockerat. Vi kommer skaffa ett annat konto under dagen som kan hantera ett större utskick och åter sända ut vårt mail. Om du gaisaren är svante ramström som är gais webmaster så lär även det hamna hos er mail adress. BandyScenen

Skribenten sa...

Enligt mitt tycke bör man vara påläst om det man uttalar sig om. Jag har under mitt snart 50 åriga liv hängt med i vad som händer runt om i detta bandyland. Bara för att jag inte bor i göteborg innebär inte detta att jag är korkad. Sen har jag aldrig sagt att jag hatar gais, det påståendet kommer och får även stå för dig. Jag skrev även i mitt inlägg att jag hoppas det går bra för gais men det verkar helt gått dig förbi? Jag har även skrivit om de andra lagen, hur tror du det är möjligt om jag inte vore påläst? Nej, du borde nog ta en funderare på hur du bemöter folk innan du häver ur dig anklagelser till höger och vänster.

Anonym sa...

Sista inlägget jag skriver.

Om de andra lagen förutom Surte står det knappt något. Informationen är svepande och ganska ytlig och generell. När vi kommer in på Surte är det information som är mer specifik och en ny ordförande och arbetet sedan i somras, om löneutbetalningar osv och om lagets insatser för 50 år sedan.

Att sedan en 50-åring blir så arg på Svante Ramström pga vilka inlägg han tar bort på gaisplank så hans skriver ett långt blogginlägg vars enda länk finns på Surtes plank så blir allt skummare.

Vilken Vetlandabo bryr sig vad som får skrias på gais plank eller inte!? Det hade varit en sak om jag brytt mig som berörs av lagen i väst?

Och visst jag erkänner mina färger, jag tror/hoppas inte att GAIS är en bubbla men jag skriver inte att jag är en Västeråsare som vet detaljerade saker om gais?

De här tre killarna verkar också bry sig lite väl mycket för att allt ska verka rimligt. Om man ska tro er kom med ett rykte eller ingående information om ett lag i mellan Sverige så kanske man kan börja ta er på allvar?

Jag är 100 % övertygad om all blogginlägget skrev av en Surtesupporter och det är egentligen inget fel i inlägget men sticker man ut hakan får man räkna med att folk ifrågasätter.

Nu kryper jag tillbaka från "scenen" och låter "Vetlandabon" de "25-åriga grabbarna" och övriga fortsätta mysa här i lugn och ro.

Anonym sa...

Svante ramström är en pajas och hela bandygöteborg hatar honom. Stackars lilla nolla som måste såga andra för att få hävda sig själv. Vi är många som ifrågasatt att du tagit bort helt harmlösa inlägg från gais gästbok. Och som du själv skriver, sticker du ut hakan och skriver skit om andra jag på gais gästbok så får du räkna med att få svar, men dem raderar du fort som fan för att du inte kan ta kritik. Har fått höra från åtskilliga håll hur omöjlig du är att göra med. Synd att sådana som dig skall få syssla med föreningsarbete. LOOSER! Alla vet att det är du som skriver både här och på andras gästböcker.

Skribenten sa...

Vad bra. Du får som sagt tro vad du vill. Tråkigt bara att andra ska drabbas av dina inlägg.

Mölndal sa...

Jag måste få lägga mig i denna debatt. Vad jag förstår så är mail sända till många föreningar men att utskicket krånglat då hotmail inte tillåter massutskick. Redan där finns en förklaring till att det finns få länkar hit. Om det då kommer ett nytt utskick av mailet är det än mer klart att sidans grundare inte är stefan. Ter sig rätt konstigt att någon som vill ha loggin i en gästbok sen öppnar en blogg där det mesta kommer vara tillåtet. Känns som att gaisaren i fråga borde lära sig att lita på andra människor och inte döma dem efter vad han tror utan att ha något på fötterna. Visst kan det tyckas märkligt att en smålandsbo skriver om den södra allsvenskan men är den personen intresserad så måste vi andra tro på honom. Var skulle denna värld sluta om det inte fanns tillit? Låt bloggen ha sin gång så lär det märkas om det blir en succe' eller ej.

Jörgen P sa...

Hej alla.

Jag har följt debatten lite granna och visst skapar denna sidan lite frågor. Det gör det alltid när anonyma personer lägger ut sina åsikter. Detta skapar tyvärr ingen trovärdighet när det varken finns källor eller någon som står bakom det som skrivs.

Sen denna smutskastningen mot vissa namn. Att anonymt gå ut och kasta skit på "Svante Ramström" (har aldrig träffat karln så kan inte uttala mig om honom).. Lägg av för fan, sån skit vill man inte läsa, OM du inte står för åsikterna förstås. Då blir det en annan femma.

Och till "de tre killarna från mellansverige"
Man bör väl ändra e-mailadressen för att skicka in sina texter om nu inte adressen funkar killar.

Och ja, det hela är konstigt att första texten skrivs av en 50 årig man från Vetlanda. Och det första han skriver om är ALLSVENSKAN. Och nämner inte Vetlanda en enda gång i texten, trots att det är laget i hjärtat.
Och att inlägget kom en dag efter starten, och att den enda länken finns i Surtes gästbok, ja det gör ju att man undrar även jag.

Men men, ha det så länge.

Anonym sa...

En fråga då. Om det blev strul i mailet hur kommer det sig att en Vetlanda supporter fått nys om denna sajt och hunnit posta ett långt blogginlägg? Verkar vara han och surte som mailet då? Eller hur ska man tolka det?

Eller är mailet utskickat lite hej vilt till Vetlanda supportrar också?

Man blir lite förvirrad?

Micke sa...

Om jag inte såg fel skrev vetlanda killen att han såg länken på surtes plank. Känslan jag har är att de sista två inläggen kommer från svante de med. Hur ska man annars tolka den stegrande hetsen i orden? Så oskyldigt i början för att sen bli mer hård i tonen. Prata om icke trovärdig. Förresten, hur trovärdig är gaisaren som inte vågar skriva sitt namn? Oj oj.

Micke sa...

Glömde en sak. Det verkar tydligen vara ok att ge skit åt stefan och även skaparna till bloggen men inte till herr ramström? Just därför tror jag det är svante som skrivit de sista inläggen med. Jag vet folk som inte gillar stefan, men vi är fler som gör det och jag är en av dom.

Jörgen P sa...

Jag är verkligen inte någon Svante Ramström och vet inte ens vem det är. Jag syftade på blogginlägget där hans namn har tagits upp.

Jag har heller inte nämnt någon Stefan som alla pratar om och vet inte heller riktigt vem han är, förutom att namnet förekommer i länken till denna sidan och i kommentarerna.

Jag tycker man ska stå för sina åsikter. Därav mitt inlägg.

Bengt Bertilsson sa...

Hoppas verkligen att GAIS klarar av att etablera bandy i stan och på sikt även en hall som gör bandy mer publikvänlig att beskåda.
Har fått den stora äran att besöka Heden arenan två gånger de senaste åren och upplevt bandy men frusit och endast de mest hängivna kommer vilket är synd. Bandy är kul att se i verkligheten och är dessutom väderberoende är bandy dödsdömt även i en så stor stad som Göteborg om inte det blir en hall.